Protest mot säkerhetsregler
Säkerhetsmedvetandet i SJ sjunker och lokförarna upplever att deras arbete inte tas på allvar, anser ST inom spårtrafiken.
SJ ska låta tåganställda gå en enklare säkerhetsutbildning än
i dag för att tydliggöra personalens funktioner. Lokföraren blir ensam säkerhetsansvarig ombord. Det är de nya regler som började gälla i augusti, sedan de centrala förhandlingarna med ST och Seko slutat i oenighet.
–Vi är rädda för att det blir ett McDonalds-jobb att arbeta ombord. Vid en olyckshändelse får passagerarna inte den hjälp de borde kunna få, säger Thomas Winäs, ST inom spårtrafiken.
Nu kräver lokförare mer utbildning, samtidigt som ST och Seko kallar SJ till förhandling om hur en sådan utbildning kan se ut.
Thomas Winäs jämför lokförarnas situation i dag med en situation där man sitter i skogen med en bil som gått sönder och barn som skriker i baksätet. Det behöver inte vara särskilt dramatiskt. Men har man inte fått öva på ett sådant läge kan det vara svårt att lösa det smidigt.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.