Produktivitet – kvalitet ingen motsats
Hög produktivitet behöver inte betyda lägre kvalitet i beslut och beslutsunderlag. Det kommer Inspektionen för socialförsäkringen, ISF, fram till efter en analys av Försäkringskassan.
ISF har gjort en analys av handläggningen av assistansersättning, vårdbidrag och handikappersättning vid 45 av Försäkringskassans lokala försäkringscenter, LFC. Analysen visar att försäkringskassekontor med hög produktivitet inte har sämre kvalitet i beslut och beslutsunderlag.
Någon enkel förklaring till att vissa LFC lyckas bättre än andra med att förena hög produktivitet och korta handläggningstider med hög kvalitet har ISF inte hittat. Nöjda medarbetare, nära samarbete mellan olika funktioner och att handläggarna snabbt sätter i gång att arbeta med inkommande ärenden är enligt myndigheten viktiga faktorer.
Granskningen visar också att det finns stora skillnader mellan kontoren när det gäller hur stor andel av de sökande som beviljas de förmåner de sökt. Enligt ISF kan skillnaderna ha många förklaringar och behöver inte betyda att bedömningsnivån skiljer sig mellan kontoren.
De kontor som beviljar en högre andel av ansökningarna har också nöjdare kunder. ISF pekar på risken att myndighetens fokus på nöjda kunder skadar rättssäkerheten. Det kan också bli dyrare för staten.
”Det är viktigt att Försäkringskassan hittar ett sätt att balansera mål om nöjdare kunder med en bra uppföljning av kvalitet och rättssäkerhet i besluten”, säger Magnus Medelberg, en av rapportförfattarna, i ett pressmeddelande.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.