Problem för skyddsombud under pandemin
En tredjedel av skyddsombuden i TCO-förbunden anser att de inte alls varit involverade i det systematiska arbetsmiljöarbetet under pandemin, visar en enkät som Novus gjort på uppdrag av TCO.
Vart femte av de intervjuade skyddsombuden i undersökningen menar att de inte kunnat utföra sitt uppdrag på ett tillfredsställande sätt under pandemin. TCO understryker i ett pressmeddelande att detta är ett stort problem. Skyddsombudens arbete är nödvändigt för att förebygga stress och minska psykisk ohälsa, och i förlängningen kan arbetet rädda liv även i tjänstemannayrken, skriver TCO.
”Undersökningen visar på mycket allvarliga brister i förutsättningarna för skyddsombudens arbete för en god arbetsmiljö på landets arbetsplatser. Pandemin är självklart en mycket svår och på många sätt helt ny företeelse men i sådana lägen är det än viktigare att de regelverk vi har efterlevs”, konstaterar TCOs ordförande Therese Svanström i pressmeddelandet.
Psykisk ohälsa är sedan tio år tillbaka den främsta orsaken till sjukskrivning, skriver TCO. Det systematiska arbetsmiljöarbetet är centralt för att om möjligt förhindra att sjukskrivning uppstår. Enligt TCO har det funnits stora brister på det området under pandemin.
”Vi kan se att på att arbetsplatser där det systematiska arbetsmiljöarbetet fungerar så är det en så kallad friskfaktor. När det finns ett bra samarbete med skyddsombuden minskar stress och psykisk ohälsa. Under pandemin har det dessutom ställts på sin spets ytterligare. Till exempel har förekomsten av hygienåtgärder och skyddsutrustning inom vården och omsorgen spelat en viktig roll för smittspridningen. I vissa sammanhang kan det ha varit skillnaden mellan liv och död”, framhåller Therese Svanström.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.