Privat bolag kan få driva flygplats
Luftfartsverket har låtit Falck Security undersöka möjligheten att ta över större delen av driften på statliga flygplatser. Facken informerades först när studien var klar. Ett klart brott mot samverkansavtalet, anser ST-Luftfart.
Strax före sommarsemestrarna fick ST-Luftfart veta att arbetsgivaren låtit göra en förstudie om eventuell utläggning av verksamhet på entreprenad. Denna outsourcing skulle omfatta bland annat flygplatsernas brand- och räddningstjänst, snöröjning, lastning, lossning, fältarbete och skyddsarbete, till exempel bagagekontroll.
Uppdraget hade Luftfartsverket gett till företaget Falck Security, som redan har entreprenad på vissa arbetsuppgifter på några flygplatser.
Som räkneexempel användes flygplatserna i Karlstad, Sundsvall/Härnösand och Luleå. Falck Security beskriver hur stor bemanningen skulle bli och vad Luftfartsverket skulle få betala om Falck tog över.
De fackliga företrädarna är starkt kritiska till verksledningens agerande.
– Tillvägagångssättet smakar illa, säger Krister Falk, ordförande i ST-Luftfart. Vi har ett samverkansavtal som ska ge facket inflytande vid förändringar, och det här skulle innebära en enorm förändring för personalen. Ändå presenterar man det här materialet vid sittande bord, när allt är klart.
Dessutom är ST-avdelningen principiellt emot outsourcing.
– Det är av största vikt att säkerhetsapparaten fungerar in i minsta detalj. Jag har svårt att se att man kan outsourca sådan verksamhet.
Luftfartsverket har ett sparbeting på 650 miljoner kronor till år 2006, och nedskärningarna hittills har bara sparat in 260 miljoner kronor.
Men verket är också tvunget att hitta nya lösningar för räddningstjänsten till år 2004. Då försvinner försvarets civilpliktiga brandmän från flygplatserna.
Initiativet till förstudien togs av Luftfartsverkets tekniske direktör Lars Lundberg. Han vill tona ned dess betydelse, och framhåller att verket också diskuterar alternativen egen regi eller att använda den kommunala räddningstjänsten.
– Det här är ingen upphandling. Vi tog en informell kontakt med Falck eftersom de är stora i branschen och nyligen tagit uppdraget att sköta räddningstjänsten på Linköpings flygplats.
Arbetet har försigått under stor sekretess. Inga handlingar rörande förstudien har diarieförts, och de lokala flygplatschefer som varit inblandade har belagts med munkavle.
Det senare förklarar Lars Lundberg med att den här typen av frågor först ska diskuteras i koncernsamverkan innan man talar öppet om dem. Någon formell skriftlig förfrågan till Falck finns inte, däremot utväxling av e-post som inte diarieförts. Att så inte skett var ett misstag, medger Lars Lundberg.
Inte heller den färdiga förstudien finns i verkets diarium.
– Jag har inte sett något behov av det, säger Lars Lundberg. Alla berörda har ju fått ta del av den.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.