Platsannonser befäster könsroller
Kvinnor ska ha samarbetsförmåga och flexibilitet, män ska vara självständiga och kvalitetsmedvetna. Den här sortens ”könskodning” har personalvetarna Sara Lindmark och Jessica Sundin sett när de granskat platsannonser för typiskt kvinnliga och manliga jobb. De får nu utmärkelsen Personalvetarpriset.
Personalvetarna Sara Lindmark och Jessica Sundin vid Umeå universitet har fått årets Personalvetarpris från fackförbundet Jusek och tidningen Personal & Ledarskap för uppsatsen Den könskodade jobbannonsen. De har analyserat 60 annonser på Arbetsförmedlingens hemsida för de sex mest kvinno- och mansdominerade jobben i Sverige: sekreterare, undersköterska och förskollärare respektive byggnadsträarbetare, motorfordonsmekaniker/reparatör och installationselektriker.
Annonserna som gäller mansdominerade jobb skiljer sig på flera sätt från dem som gäller typiska kvinnojobb, konstaterar de. I annonser för mansjobb är självständighet den mest eftersökta egenskapen, medan det för kvinnojobb är vanligare att man betonar samarbetsförmåga.
I annonser för de kvinnodominerade yrkena är de personliga egenskaperna och den personliga lämpligheten mer framträdande, medan de på manssidan oftare efterfrågar specifika yrkeskunskaper. I kvinnojobben beskrivs arbetsuppgifterna också mer diffust. I förlängningen kan detta bidra till att kvinnodominerade yrken bibehåller en lägre status, tror författarna.
Det fanns också skillnader i hur arbetsgivarna presenterade sig själva och sitt jobberbjudande. När det gäller de mansdominerade jobben talade man gärna om trygga och bra anställningsvillkor, och man beskrev sitt företag som lönsamt och framgångsrikt. Annonserna för undersköterskor, sekreterare och förskollärare framhöll oftare arbetsmiljön och arbetsklimatet. Påfallande ofta fanns beskrivningar av natursköna omgivningar vid arbetsplatsen, även i annonser för undersköterskor som ju arbetar inomhus. Inte en enda annons för mansdominerade arbeten talade om naturen.
Trots att Sara Lindmark och Jessica Sundin valt de mest mans- respektive kvinnodominerade yrkena på arbetsmarknaden var det bara 11 av 60 arbetsgivare som uttryckte önskemål om en jämnare könsfördelning på arbetsplatsen. Och endast fyra uppmuntrade direkt det underrepresenterade könet att komma in med en ansökan.
Könskodade annonser kan avskräcka personer från det underrepresenterade könet att söka jobbet, anser författarna. Forskning visar att det gäller i synnerhet kvinnor, som ofta avstår från att söka tjänster när de upplever att jobbannonsen inte riktar sig till dem.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.