Pendelanställda känner sig lurade
De anställda vid Stockholms pendeltåg känner sig lurade av ett avtal om semesterdagar, som ingicks när pendeln gick över från statliga SJ till Citypendeln.
När pendeltrafiken i Stockholm lades ut på entreprenad till Citypendeln fick de anställda gå med på en kompromiss. I stället för 34 semesterdagar fick de 25 vanliga semesterdagar plus 9 dagar med sämre betalt än vanliga semesterdagar. Dessa kallar de för SJ-dagar.
Nu har de dock upptäckt att den nuvarande arbetsgivaren, Stockholmståg, inte vill likställa SJ-dagarna med semester, vid sjukdom. Om de anställda blir sjuka under SJ-dagarna får de inte sjukersättning eller möjlighet att ta igen ledighetsdagarna, som när de blir sjuka på vanliga semesterdagar.
– Vi anser att det här strider mot avtalets andemening. När vi införde dagarna var det aldrig tal om att SJ-dagarna inte skulle likställas med semester i det här avseendet, säger Lennart Nilsson, ordförande för ST vid pendeln.
Men Stockholmståg tycker att det är tydligt i både övergångsavtal och senare avtal att SJ-dagarna är att betrakta som tjänstledighetsdagar. Av den anledningen ska inte sjuklön utgå vid inträffad sjukdom och SJ-dagarna kan inte heller av det skälet sparas.
Parternas vitt skilda syn på saken har lett till att MBL-förhandlingar har avslutats i oenighet. Nu väntar central förhandling.
– Som vi ser det försöker Stockholmståg att dumpa det ursprungliga avtalet. Det kan ju inte vara så att avtalen urholkas så att det blir sämre och sämre för varje gång vi byter arbetsgivare, säger Lennart Nilsson, ordförande för ST vid pendeln.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.