Pågatågen korttidspermitterar 120 anställda
Omkring en femtedel av Arrivas personal inom Pågatågen i Skåne korttidspermitteras från 1 maj. Glesare tågtrafik gör att det uppstår arbetsbrist, enligt arbetsgivaren. ST ställde krav på förändrade scheman och längre nattvila i samband med förhandlingarna, men det fick man inte igenom.
De runt 120 anställda som berörs av bolagets korttidspermittering jobbar främst i Helsingborg och Malmö.
I första hand kommer de ur personalen som tillhör någon av riskgrupperna för coronaviruset att gå ned i arbetstid, uppger Arrivas kommunikationschef Christer Ekelund till Publikt.
– Skånetrafiken gör neddragningar i trafiken från 1 maj, och då insåg vi att vi kommer att få en övertalighet, säger han.
Den allra största delen av dem som permitteras kommer att gå ned 20 procent i arbetstid och därmed få 4 procent lägre lön. Omkring 15 personer, som befinner sig i någon av riskgrupperna, kommer gå ned 60 procent i arbetstid. De får sin lön nedsatt med 7,5 procent, enligt Thomas Lindgren, vice ordförande för ST inom Pågatågen.
Reaktionerna bland personalen är blandade, säger han till Publikt.
– De flesta är ändå ganska positiva över att det åtminstone inte blev varsel.
Under förhandlingen om korttidspermitteringarna ställde ST krav på bland annat ändrad schemaläggning och förlängd nattvila, vilket gjorde att man initialt inte kom överens om ett avtal.
Efter en förändring i schemaläggningen som gjordes för ett par år sedan får personalen numera reda på sina arbetspass en gång i månaden, i stället för att schemat läggs ut ett år i förväg som tidigare.
– Ibland vet man inte ens vad man ska göra i morgon förrän dagen före. Vi ville ha tillbaka det gamla schemat eftersom det är extra viktigt med trygghet för våra medlemmar när det är så mycket oro i övrigt, säger Thomas Lindgren.
När det gäller nattvila ville ST få till en förändring från 11 till 13 timmar. Också det av skälet ökad trygghet för medlemmarna, enligt Thomas Lindgren.
– Som det är nu jobbar man ofta mot klockan. Första dagen börjar man sent på eftermiddagen, och sedan börjar man tidigare och tidigare med endast 11 timmar mellan passen, säger han.
Efter att förhandlingen om permitteringar strandat började arbetsgivaren i stället gå vidare med planer om varsel. ST och Seko skickade då ut en gemensam enkät till sina medlemmar, där man frågade hur de ansåg att man bör gå vidare.
Trots att en övervägande majoritet av dem som svarade angav att facket inte borde släppa på sina krav till förmån för korttidspermitteringar, valde man att gå vidare och komma överens med arbetsgivaren. Avtalet skrevs på i går.
– Vi tog i beaktande att minoriteten som ville att vi skulle släppa kraven faktiskt är de som skulle bli varslade, säger Thomas Lindgren.
Arbetsgivaren blev förvånad över fackets initiala inställning, enligt kommunikationschef Christer Ekelund.
– Vi förväntade oss att det här skulle bli en enkel överenskommelse. Schemaläggningen är vi beredda att diskutera. Förlängd nattvila är däremot en större fråga. Inom EU gäller 11 timmar, och att Pågatågen skulle gå in och ändra på det är inte aktuellt, säger han.
Avtalet om korttidspermitteringar gäller från 1 maj. Personal som är anställda på 75 procent samt de som har någon form av nyckelkompetens, eller som är svåra att ersätta, kommer att undantas av tågbolaget, enligt Christer Ekelund.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.