Otydlig samverkan mellan högskola och näringsliv
Riksrevisionen har granskat universitetens och högskolornas lagstadgade uppgift att samverka med näringslivet. Granskningen visar att uppgiften i sig är otydlig och att klara mål saknas.
Riksrevisionen pekar på flera förhållanden som hämmar en positiv utveckling. Till exempel har erfarenheter av samverkan inget eller lågt meritvärde vid anställningar och befordran. Det är även, enligt granskningen, ”svårt för lärosätena att få till stånd en kommersialisering av forskningsresultaten”. Utöver det är ”regeringens redovisning till riksdagen mycket allmänt hållen och få konkreta resultat redovisas”.
— Regeringen bör förtydliga samverkansuppgiften, men även högskolan har ett ansvar för utvecklingen, säger riksrevisor Kjell Larsson. Universitet och högskolor skulle kunna göra mycket på egen hand till exempel genom att lyfta fram samverkan som meriterande vid befordran och rekrytering, genom att stimulera samverkan via forskarutbildningen och genom att utveckla strategier och handlingsplaner som styr samverkansarbetet. Det finns en risk att lärosätena i dag tar det synnerligen otydliga uppdraget som en ursäkt för att inte ta egna initiativ till att förbättra förutsättningarna för samverkan.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.