Oro över ny anställningsform

POSTEN2006-05-30

Posten och Svensk Kassaservice löser sina bemanningsproblem med behovsanställningar. Men ST inom Posten känner oro för att anställningsformen kan komma att missbrukas.

– Behovsanställning kan medföra positiva saker, samtidigt som det innebär risker, säger Mikael Andersson, sektionsordförande i ST inom Posten.

– Risken är att man sätter organisationen på en absolut lägsta nivå och slimmar den, så att man alltid är beroende av behovsanställda. Behovsanställningen ska tillgripas vid oförutsedda situationer då man behöver ringa in mer personal.

Behovsanställning är en form för tillfällig anställning som just nu testas inom Posten och Svensk Kassaservice och i anställningsavtalet finns ingen garanti för sysselsättning. I tidigare avtal med timanställda har anställningsavtalet innehållit en omfattning i timmar.

Belastningen varierar

Eftersom arbetsbelastningen varierar över år och månader både när det gäller brevhantering och kassaservice finns ett behov av tillfälliga anställningar vid arbetstoppar, anser facket.

Men man känner oro för att anställningsformen kan missbrukas.

På Svensk Kassaservice i Stockholm finns en pool av behovsanställda som rycker in vid behov. En del av dem har tidigare varit tillsvidareanställda i företaget.

Det förekommer att personer som är behovsanställda i princip arbetar heltid på ett och samma kassakontor – med samma uppgifter som den ordinarie personalen – men med väsentligt sämre arbetsvillkor.

»Inte seriöst«

Ingrid Schell, klubbordförande för ST i Svensk Kassaservice, har jobbat först åt Posten och därefter åt kassaservicen sedan 30 år och tycker inte riktigt det »hör till firman« att man har sådana anställningsformer:

– Det känns inte seriöst, de borde ha samma arbetsvillkor som vi andra. Vi ordinarie anställda ser dem som våra kollegor – de jobbar på samma företag och gör samma arbete. Men ändå har de sämre villkor än vi.

– Jag kan förstå att man måste ha en pool med människor som kan hoppa in och arbeta några timmar när det behövs. Men många av dem som jobbar i poolen har Svensk Kassaservice som sin huvudarbetsgivare.

Enligt Mikael Andersson blir det också ett arbetsmiljöproblem för den ordinarie personalen när arbetsgivaren drar ner bemanningen till ett absolut minimum.

– Blir volymerna för stora ökar också belastningen på den enskilde brevbäraren, konstaterar han.

Ur ett fackligt perspektiv behövs någon form av behovsanställning vid arbetstoppar, menar han. Det måste gå att anpassa personalkostnaden till arbetsbelastningen:

– Men det krävs en seriös arbetsgivare och ett fack som förmår att följa upp.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA