Oro efter SJs besked om Stockholms pendeltåg

SPÅRTRAFIKEN2024-12-17

Inte ens ett år har gått sedan SJ tog över driften av Stockholms pendeltåg. Någon långkörare blir det inte heller – bolaget har valt att inte lämna anbud på kommande period. ”Självklart blir man besviken och ledsen”, säger Roger Delin, ordförande på ST Pendeln.

Enligt SJ Stockholmståg går det inte att driva en” långsiktig, hållbar och pålitlig pendeltågstrafik” under förutsättningarna som ges i regionens upphandling. Detta framkommer i ett meddelande på företagets intranät som tidningen Arbetsvärlden tagit del av.

Enligt bolagsledningen hamnar nästan all risk på entreprenören, något som lett till att SJ Stockholmståg valt att inte lämna något anbud.

För Roger Delin, ordförande på ST Pendeln, är beskedet omskakande. SJ Stockholmståg tog över driften av pendeltågen så sent som i mars i år, sedan avtalet med den tidigare operatören MTR avslutats i förtid.

– Självklart blir man besviken och ledsen. Vi har precis lärt känna SJ och arbetar efter den svenska modellen. Det är högt säkerhetstänkt, de är stabila på marknaden och vet vad järnväg är, säger Roger Delin.

Enligt honom har arbetet med SJ Stockholmståg börjat bra och själv har han sett stora möjligheter till förbättringar i pendeltrafiken. Roger Delin räknar upp hur bolaget precis börjat ta fram nya rutiner, appar, kläder…

– Visserligen tillsammans med trafikförvaltningen, men ändå. Vi som jobbar här är trötta på att byta bolag hela tiden.

De som arbetar på pendeltågen känner nu en oro för vad som komma skall, fortsätter Roger Delin.

– Om inte ens SJ vill lämna anbud, vilka andra ska vilja göra det då? Farhågan är att det blir ett mindre seriöst bolag, som pressar förmåner och personal för att gå med vinst. Vi vill ha en bättre upphandling där trafikförvaltningen lyssnar på aktörerna, säger ST Pendelns ordförande.

På trafikförvaltningen i Region Stockholm vill man inte uttala sig om SJs beslut att inte lämna anbud eller pendeltågspersonalen synpunkter.

Enligt Claes Keisu, pressansvarig på trafikförvaltningen, har det nuvarande tillfälliga avtalet med SJ en unik konstruktion där nästan samtliga risker ligger hos trafikförvaltningen.

Claes Keisu menar att det nya avtalet som nu är under upphandling skiljer sig åt på många punkter jämfört med det förra som MTR hade, vad gäller risker mellan trafikförvaltning och entreprenör. I regionens beslut om affärsinriktning inför den pågående upphandlingen slog man bland annat fast att avtalet lade för stor risk på trafikentreprenören.

”Den ekonomiska risken innebar beslut och vägval som inte ledde till resultat som var optimala för pendeltågstrafiken”, konstaterade trafikförvaltningen i beslutet.

Till det nya avtalet är målsättningen att skapa en bra balans mellan ekonomiska incitament och ekonomisk risk för entreprenören. Men även att rätta till en annan brist från avtalet med MTR – att entreprenören ska vara en attraktiv arbetsgivare som bidrar till kompetensförsörjning.

Innehållet i själva upphandlingen vill Claes Keisu dock inte kommentera, med hänvisning till upphandlingssekretessen.

ST Pendelns Roger Delin betonar att han vill se en ny, seriös upphandling som aktörerna får tid att förhålla sig till. Till dess att den träder i kraft vill han att SJ Stockholmståg ansvarar för pendeltågen i huvudstaden.

Är det möjligt att få igenom ett sådant förslag, tror du?

– Jag kan bara hoppas. Det är tveksamt, men jag hoppas att politikerna kan få trafikförvaltningen att ändra sig. Det är bara från politiskt håll det vore möjligt, säger Roger Delin.

SJ Stockholmstågs avtal löper ut i mars 2026. Det kan förlängas till ett nytt ordinarie avtal träder i kraft.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA