Oenigt om säkerheten på SJ:s tåg
SJ vägrar förhandla vidare med facken om de nya säkerhetsregler bolaget tänker införa från den 21 augusti 2006. De centrala förhandlingarna har avslutats i oenighet.
– Vi vill ha personal ombord på tåget som har säkerhetsutbildning, säger Thomas Winäs, ST inom spårtrafiken.
– Våra farhågor är givetvis att vid en olyckshändelse där lokföraren blir utslagen får passagerna inte det omhändertagande de borde kunna få. Farhågan är att det blir någon slags ”McDonald’s-jobb” att vara ombordanställd.
SJ planerar att låta tåganställda gå en enklare säkerhetsutbildning än idag. Motivet uppges vara att renodla och klargöra tågpersonalens funktioner. Konsekvensen blir att lokföraren blir ensam säkerhetsansvarig ombord på tåget.
De tre fackliga organisationerna ST, Seko och Sacoförbundet TJ har alla vänt sig emot den förändrade utbildnings- och kompetensnivån och anser att det är en allvarlig försämring av passagerarnas säkerhet. Enligt facken är det också en allvarlig försämring av arbetsmiljön för lokförarna, när de blir ensamt ansvariga för säkerheten.
Men i de centrala förhandlingarna mellan de fackliga organisationerna och arbetsgivarorganisationen Almega gjorde SJ klart att man inte tänker förhandla ytterligare med personalorganisationerna om de nya ombordrollerna.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.