Oenighet om arbetstider när Tågia inför tvåskift
Ett förslag om att införa tvåskift har väckt reaktioner på Tågia. Facket kräver arbetstidsförkortning för kvällsarbetet. Frågan tas nu upp i den pågående avtalsrörelsen.
Arbetsgivaren vill införa tvåskift med 40 timmars arbetsvecka, oavsett dag- eller kvällsskift, på sin depå i Hammarby. Kompensationen består i ob-tillägg för kvällsarbete, men ingen arbetstidsförkortning.
Både lokala och centrala förhandlingar med ST har avslutats i oenighet. Tvisten handlar om hur gällande kollektivavtal egentligen ska tolkas. Facket vill ha 1,5 timme kortare arbetstid på kvällsskiftet, mot att man jobbar enligt ordinarie schema när röda dagar infaller på en vardag.
Tas upp i avtalsrörelsen
–Arbetsgivaren måste erbjuda arbetstidsförkortning på eftermiddagspasset, hävdar Ove Lundqvist, klubbordförande för ST på Tågia. Det avslutas klockan 23 tre kvällar, något tidigare fjärde kvällen och femte kvällen klockan 21.
–I deras förslag blir årsarbetstiden minst lika lång, med nio till tio helgdagar per år i snitt, säger Tågias personalchef Inge Asplund.
Tågia räknar med att införa tvåskiftet i november. Samtidigt har frågan nu blivit en del av de centrala avtalsförhandlingarna på spårtrafikområdet.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.