Oenighet om akademisk fusion
Lärarhögskolan och Stockholms universitet är oeniga om en framtida sammanslagning. Universitetet hotar med att säga upp nuvarande samarbete om det inte blir ja direkt.
De båda högskolorna samarbetar redan i dag då Lärarhögskolan inte har examensrätt för doktorander. Även forskningen ligger hos Stockholms universitet. En gemensam utredning, Reginautredningen, föreslår att lärosätena går samman.
– Av 20 remissinstanser inom Lärarhögskolan vill 18, däribland ST, utveckla och fördjupa nuvarande samarbete med Stockholms universitet före ett beslut om samgående, berättar Alejandra Pizarro, STs sektionsordförande på Lärarhögskolan.
Vill utreda mera
Den 31 maj tar Lärarhögskolans styrelse ställning i frågan. Avgående rektor Eskil Franck föreslår sin styrelse att inte tillstyrka utredningen, men att den »uttalar sin vilja att arbeta för en gemensam utbildningsvetenskaplig fakultet och därmed ett samgående«. Även tillträdande rektor Ingrid Carlgren är för fortsatt utredning.
Men det vill inte rektor för Stockholms universitet, Kåre Bremer. Han har i brev till Eskil Franck framfört att han inte vill fortsätta det 50-åriga samarbetet mellan lärosätena i nuvarande form. Det får i så fall bli som uppdragsutbildning. Dessutom skriver han att det är mycket möjligt att universitetet börjar planera för en egen lärarutbildning med examensrätt.
På Lärarhögskolan är personalen upprörd över brevet som upplevts som hotfullt, enligt Alejandra Pizarro.
–Jag har inget emot fortsatt utredande av oklara frågor förutsatt att man säger ja till utredningsförslaget, säger Kåre Bremer. I bästa fall kan vi genomföra nuvarande förslag 2008. Blir det nej måste vi börja om från början och det tar för lång tid. Under den tiden är vi inte beredda att fortsätta samarbetet i nuvarande former. Vi vill inte ha medansvar för lärarutbildningen som utsatts för stark kritik.
Utredningen har räknat ut att dubbeladministrationen kostar 30 miljoner kronor per år.
Reginautredninen
Reginautredningen föreslår att det inrättas en ny fakultet för utbildningsvetenskap och kommunikation vid Stockholms universitet. I den ska dagens lärarutbildning, Institutionen för data- och systemvetenskap, Pedagogiska institutionen och Institutionen för tillämpad kommunikationsvetenskap ingå.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.