Nya webbutbildningar för chefer i staten
Arbetsgivarverket har tagit fram två nya webbutbildningar för ledare och medarbetare i staten. Utbildningarna är tillgängliga för alla på myndighetens webbplats.
Utifrån strategin för den statliga arbetsgivarpolitiken har Arbetsgivarverket i samverkan med medlemsmyndigheterna tagit fram de nya webbutbildningarna Ledare i staten och Medarbetarskap.
”Eftersom de statliga verksamheterna är lokaliserade över hela landet så har tillgänglighet i perspektivet när och var det passar användarna, varit en ledstjärna i detta utvecklingsarbete. Webbutbildningarna fyller både ett efterfrågat behov av stöd och bidrar samtidigt till en önskvärd kunskapsspridning och samordning av två av våra viktigaste gemensamma arbetsgivarpolitiska prioriteringar”, kommenterar Åsa Krook, chef för Arbetsgivarverkets arbetsgivarutveckling, i ett pressmeddelande.
Webbutbildningen Ledare i staten vänder sig till alla ledare i staten och ska ge grundläggande kunskap om arbetsgivarrollen och förväntningarna på statliga ledare att, utifrån sin statstjänstemannaroll, vara tydliga företrädare för arbetsgivaren. Ett inkluderande och tillitsfullt ledarskap skapar enligt pressmeddelandet förutsättningar för aktivt medarbetarskap och effektiva verksamheter.
Webbutbildningen Medarbetarskap vänder sig enligt Arbetsgivarverket till myndighetens medlemmar i egenskap av arbetsgivare, och innehåller inspiration och konkret stöd för att utveckla ett aktivt medarbetarskap som utgår från den enskilda verksamhetens behov.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.