Nya politiska mål föreslås på postområdet
Konkurrensen ska skärpas på postmarknaden och Post- och telestyrelsens ansvar utvidgas. Det föreslår Post- och kassaserviceutredningen.
Enligt regeringens särskilda utredare Susanne Lindh har kunderna fått bättre tjänster att välja mellan och priserna blivit lägre sedan monopolet på postområdet tagits bort.
Men idag är det främst företag som använder sig av brev, medan hushållens andel minskat. 2003 var denna ungefär 4 procent av alla skickade brev. Utredningens förslag tar därför sikte på att förbättra konkurrensen kring de stora volymerna från företagen. Det innebär att konkurrensen skärps på ett område där Posten har en dominerande ställning – 93 procent av hela brevvolymen.
Ett sätt att förbättra konkurrensen är hårdare krav på att Posten använder sig av en tydlig och icke-diskriminerande prissättning för samhällsomfattande posttjänster. En skärpt lagstiftning kring Postens prissättning öppnar för att ta bort pristaket för de enstaka övernattbefordrade brev som förekommer, anser utredaren.
De nya politiska målet för postområdet innebär att det ska finnas ett brett utbud av tjänster. Staten ska fortsätta garantera att en rikstäckande postgång finns. En ny målformulering föreslås i postlagen och Post- och telestyrelsen får utvidgat ansvar. Den ska bevaka utvecklingen för hela postmarknaden och verka för en effektiv konkurrens.
Bland de andra åtgärder som föreslås är också nya regler för eftersändning, för brev som saknar porto och för utdelning av post i fastighetsboxar.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.