Ny vision för Arbetsförmedlingen
Arbetsförmedlingen lanserar en ny vision och värdegrund. Visionen är att myndigheten ska göra Sverige rikare genom att få människor och företag att växa.
Som ett led i förnyelsen av Arbetsförmedlingen lanseras den nya visionen om ett rikare Sverige. Den nya värdegrunden består av tre ord: professionell, inspirerande och förtroendeingivande.
”I dag vet vi mer om våra kunders behov än någonsin och det finns en obalans mellan vad de förväntar sig och vad vi levererar. Det är för att leva upp till samhällets och våra kunders berättigade krav på oss som Arbetsförmedlingen förnyas. Målet är att skapa en kultur där detaljstyrning är överflödig och där våra medarbetares kompetens, ansvarstagande och kreativitet frigörs”, säger generaldirektör Mikael Sjöberg i ett pressmeddelande.
Enligt Mikael Sjöberg är visionen och värdegrunden i sig inte något som arbetsgivarna och de arbetssökande ska märka av. Huvudsaken är att medarbetarna kan rikta sin kraft åt rätt håll så att myndigheten kan leverera vad kunder har rätt att förväntas sig.
”Visionen och värdegrunden hänger ihop. Genom att leva värdegrunden, genom att låta den genomsyra all vår verksamhet, närmar vi oss visionen - som innebär att vi verkligen levererar den samhällsnytta som behövs”, säger generaldirektören.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.