Ny telefonservice till katastrofdrabbade
Konsumentverket kommer att inrätta en särskild telefonservice för personer som drabbats av naturkatastrofen i Asien. Dit kan personer vända sig för att få vägledning om konsumenträttsliga frågor.
— Det känns mycket bra att vi omgående kan ge de drabbade detta stöd, säger konsumentminister Ann-Christin Nykvist.
Efter naturkatastrofen i Asien ställs de som drabbats och återvänt till Sverige inför en del konsumenträttsliga frågeställningar i förhållande till reseföretag, försäkringsbolag, banker och andra näringsidkare. Det kan handla om försäkringsskydd, avbrutna resor, krediter och förlorade värdehandlingar.
- Många kan komma att känna oro och villrådighet kring de här frågorna. Genom att inrätta en särskild kontaktpunkt dit enskilda kan vända sig för att få vägledning tar vi bort onödigt krångel. På så sätt slipper de drabbade ställas inför ytterligare svårigheter i en redan svår livssituation, säger Ann-Christin Nykvist.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.