Ny organisation dåligt förankrad
Socialstyrelsens nya organisation är oklar och inte helt förankrad hos medarbetarna. Det skriver Statskontoret efter att ha gjort en analys av myndigheten.
Socialstyrelsen har förutsättningar att prestera ett bra resultat framöver, liksom att möta framtida utmaningar. Men det finns ett antal områden som både myndigheten och regeringen bör fokusera på för att undvika framtida problem. Det konstaterar Statskontoret i en myndighetsanalys av Socialstyrelsen.
I samband med att Socialstyrelsen fick ta över ansvaret för tillsyn av socialtjänsten från länsstyrelserna införde myndigheten en ny organisation. Statskontoret konstaterar att den nya organisationen fungerar på ett godtagbart sätt. Men det är oklart vad den innebär i praktiken och den är ännu inte helt förankrad hos medarbetarna. Ledningen behöver förtydliga sin avsikt med integrering av hälso- och sjukvård och socialtjänst.
Förändringarna har varit omfattande, menar Statskontoret, och det är viktigt att regeringen och Socialstyrelsen noga följer hur verksamheten utvecklar sig i förhållande till intentionerna med tillsynsreformen.
Statskontoret konstaterar också att regeringens omfattande uppdragsstyrning – med cirka 200 pågående uppdrag per år – inte underlättar för Socialstyrelsen att arbeta långsiktigt. Därför behöver också regeringen förtydliga och utveckla sin styrning av myndigheten.
”För att undvika framtida problem är det viktigt att Socialstyrelsen framöver fortsätter utveckla organisation och arbetsformer och samtidigt också fokuserar på att förbättra redovisning och uppföljning av den egna verksamheten”, säger Statskontorets generaldirektör Yvonne Gustafsson i ett pressmeddelande.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.