Ny guide för myndigheter på webben
Datainspektionen, DI, har tagit fram en instruktion för myndigheter, kommuner, företag och organisationer som vill använda sig av Facebook och andra sociala medier.
Allt fler kommuner, myndigheter och företag etablerar sig på Facebook, Twitter, bloggar och andra typer av sociala medier. När man använder sociala medier kan det innebära att personuppgifter publiceras, och då måste reglerna i personuppgiftslagen, PUL, följas. Därför har DI tagit fram ett särskilt informationsblad för vilka regler som gäller.
”Många organisationer ligger i startgroparna att kommunicera via sociala medier som Facebook, bloggar, Twitter med mera. Det finns en stor entusiasm när det gäller att börja använda sociala medier, men också en farhåga att inte göra rätt” säger DIs generaldirektör Göran Gräslund i ett pressmeddelande.
PULs regler är beroende på om de personuppgifter som behandlas är strukturerade eller inte. I normalfallet är personuppgifter på Facebook, twitter eller olika bloggar inte strukturerade i PULs mening. När personuppgifterna är ostrukturerade är publiceringen tillåten så länge uppgifterna inte är kränkande.
DI delar in ansvaret för behandling av personuppgifter via sociala medier i ansvar för organisationens egna inlägg och publiceringar och ansvaret för inlägg som publiceras av besökare.
Myndigheten är ansvarig för personuppgifter som publiceras på organisationens Facebook-sida och/eller blogg. Det ansvaret omfattar både personuppgifter som organisationen själv publicerar och personuppgifter som publiceras av andra på sidan.
På Twitter ansvarar myndigheten bara för personuppgifter som den själv publicerat, inte personuppgifter som andra twittrande lämnar. Det beror på att organisationen inte kan påverka publiceringen av andras twitter-inlägg.
DI rekommenderar att den myndighet som väljer att kommunicera via sociala medier utformar en intern policy som beskriver hur de sociala medierna ska användas och hur personuppgifter ska hanteras.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.