Nej till krisavtal på Green Cargo
Det blir inget krisavtal på Green Cargo. ST sade nej till ett förslag som skulle ha inneburit kortare arbetstid och lägre lön under fem månader.
Som Publikt har rapporterat har Green Cargo bedömt sitt ekonomiska läge som så besvärligt att det krävts extraordinära åtgärder. Målet är att spara 400 miljoner kronor nästa år, och en del i ledningens åtgärdsplan var att tillfälligt sänka lön och arbetstid enligt en så kallad 80-90-100-modell: 80 procents arbetstid, 90 procents lön och 100 procents pensionsinbetalningar. Modellen skulle gälla från årsskiftet till sista maj.
ST krävde i början av förhandlingarna att arbetsgivaren skulle redovisa var i landet man bedömer att det finns en övertalighet. Men något välgrundat svar på den frågan fick facket inte, säger Björn T Johansson, ordförande för ST inom spårtrafiken. Och då fanns inte heller förutsättningar för fortsatta förhandlingar om sparåtgärder, enligt facket.
– Vi har sagt att vi ser strukturella och långsiktiga problem, som ledningen måste ta itu med. Och lösningen på dem är inte kortare arbetstid och sänkt lön, säger han.
Förhandlingarna, som avslutades på onsdagen, var tänkta att bädda för den budget för 2013 som ledningen ska presentera till styrelsemötet 19 december.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.