Green Cargo vill införa krisavtal
Green Cargo vill tillfälligt minska de anställdas arbetstid till 80 procent och lönen till 90 procent. Detta som en del av ett sparpaket på 400 miljoner kronor. STs Björn T Johansson är tveksam till lösningen.
När bromsen slagit till i svensk industriproduktion minskar också efterfrågan på Green Cargos godstransporter. Företaget vill därför minska kostnaderna med totalt 400 miljoner kronor nästa år, varav 125 miljoner kronor ska sparas på personalsidan.
Green Cargo vill förhandla om en lösning där arbetstiden minskas till 80 procent och lönen till 90 procent av tidigare lön. Ett sådant avtal har nyligen slutits inom stålkoncernen SSAB. För Green Cargos del skulle avtalet i den delen gälla perioden januari till maj 2013.
Björn T Johansson, ordförande för ST inom spårtrafiken, är tveksam till idén.
– Risken är att vi står i september och ändå behöver säga upp på vissa håll.
Han säger att facket inte ser problem i den storleksordning som företaget gör. Men på en del orter är det dåligt med jobb. Det är bättre att ta neddragningarna där, anser han.
– Vi kräver att arbetsgivaren visar var det finns övertalighet.
Det finns också strukturella problem som företaget behöver ta tag i, framhåller han.
– Annars kanske vi står inför den här situationen igen nästa år.
Förhandlingarna fortsätter nästa vecka. Arbetsgivaren vill ha förhandlingarna om sparpaketet avklarade till nästa styrelsemöte 19 december.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.