Transportstyrelsen behöver spara pengar, och det råder bland annat rekryteringsstopp. Facket har dock inte fått några signaler om uppsägningar, enligt STs avdelningsordförande Anna Malmborg.
Bild: Mostphotos
Transportstyrelsen behöver spara pengar, och det råder bland annat rekryteringsstopp. Facket har dock inte fått några signaler om uppsägningar, enligt STs avdelningsordförande Anna Malmborg.

Neddragningar skapar ansträngd arbetsmiljö

TRANSPORTSTYRELSEN2019-10-17

Transportstyrelsen måste spara pengar och har satt stopp för konferenser, vidareutbildningar och rekrytering. ”Av det vi har hört hittills tror de inte på uppsägningar, men däremot blir det svårt att ersätta dem som slutar”, säger STs avdelningsordförande Anna Malmborg till Publikt.

I den senaste budgetpropositionen hade Transportstyrelsen behövt ett ökat anslag för att klara verksamheten, skriver myndigheten i ett personalmeddelande på sitt intranät. Enligt myndigheten har bland annat nya regler för drönare och införandet av en ny säkerhetsskyddslag skapat extra kostnader motsvarande mellan 100 och 200 miljoner kronor de senaste åren, utan att anslagen ökat.

I en kommentar i personalmeddelandet konstaterar Transportstyrelsens ekonomidirektör Mats Ringqvist att myndigheten de senaste åren kunnat effektivisera verksamheten i takt med de ökade kostnaderna, men att det nu inte finns fler effektiviseringar att göra.

Transportstyrelsen bedömer att kostnaderna initialt behöver sänkas med 75 miljoner kronor.

Enligt STs avdelningsordförande Anna Malmborg har arbetsgivaren infört stopp för bland annat konferenser och vidareutbildningar. Personal som slutar får inte ersättas med nyrekryteringar utan ledningens godkännande.

Facket har än så länge inte fått signaler om att det kan bli tal om uppsägningar, enligt henne. Däremot har arbetsgivaren uttryckt att de allra flesta som går i pension eller slutar inte kommer att ersättas. 

– Det slår särskilt hårt mot de avdelningar inom myndigheten som har en hög rörlighet bland personalen, som till exempel it, säger Anna Malmborg till Publikt.

Förra veckan deltog ST och Saco-S i ett samverkansmöte där det diskuterades hur besparingarna kommer att påverka arbetsmiljön för personalen som är kvar, eftersom det blir mer att göra.

– Om arbetsmiljöperspektivet fick vi till svar att varje avdelning ska sammanställa hur det här påverkar dem. Ledningen har även en dialog med departementet, som ska vara klar i november. Men den lär inte leda till att vi får mer medel, vad jag förstår, säger Anna Malmborg.

Publikt har sökt företrädare för Transportstyrelsen för en kommentar.

Anna Malmborg är ordförande för ST inom Transportstyrelsen.
Bild: Privat
Anna Malmborg är ordförande för ST inom Transportstyrelsen.
Transportstyrelsens ekonomidirektör Mats Ringqvist.
Bild: Transportstyrelsen
Transportstyrelsens ekonomidirektör Mats Ringqvist.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA