Närmare samverkan med kommunanställda
Statskontoret ska kartlägga hur statliga myndigheter arbetar med att skaffa information och kunskap från personal i kommunal verksamhet när styr- och stödmaterial ska tas fram.
Regeringen har gett Statskontoret i uppdrag att se över hur de statliga myndigheterna arbetar mot kommunsektorn. Ett nära samarbete kan bidra till att skapa bättre kvalitet ute i verksamheterna. Medarbetare i kommunala verksamheter kan spela en viktig roll för att bidra med kunskap, erfarenhet och andra perspektiv, enligt ett pressmeddelande från regeringen.
Statskontorets kartläggning ska ge regeringen underlag för att utveckla myndigheternas stöd till kommunala verksamheter, så att det blir mer verksamhetsanpassat och tillitsbaserat. Uppdraget är en del av regeringens tillitsreform för att skapa mer effektiva offentliga verksamheter.
”Vi måste komma bort från detaljstyrningen i välfärden och ta tillvara på professionernas kompetens. Idag är det alltför svårt att styra utifrån kvalitet, istället styr man ofta efter det som är lätt att mäta. De som jobbar i välfärden och nära medborgarna har ofta bäst kännedom om verksamheterna, därför ska de självklart involveras när nationella riktlinjer tas fram”, skriver civilminister Ardalan Shekarabi, S, i pressmeddelandet.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.