Myndigheter vill öka tillgången till digitala data

DIGITALISERING2021-06-03

Det är viktigt att ge människor ökad insyn och kontroll över uppgifter som lagras om dem, konstaterar fyra statliga myndigheter i en ny rapport. Med data som individen kontrollerar kan nya tjänster skapas, skriver de i rapporten.

Arbetsförmedlingen, E-hälsomyndigheten, Skatteverket och Myndigheten för digital förvaltning, Digg, har haft regeringens uppdrag att med hjälp av en omvärldsanalys visa hur individens möjlighet till insyn och kontroll över de data som finns hos offentlig sektor, och i förlängningen även hos privat sektor, kan öka. I sin rapport menar de fyra myndigheterna att det finns goda förutsättningar för en datadriven förvaltning som kan använda relevanta data när de behövs. Men det förutsätter att grundläggande integritets- och säkerhetskrav är uppfyllda. För att leverera samhällstjänster som motsvarar förväntningarna från allmänheten behöver data ses som en strategisk resurs.

”Det är långt kvar men vi ser att etableringen av den förvaltningsgemensamma digitala infrastrukturen som nu växer fram ger goda förutsättningar för Sverige att förverkliga ökad insyn och kontroll i framtiden. Det är viktigt att både det offentliga och näringslivet hanterar individens data på ett korrekt sätt”, understryker Mats Snäll, chef för digital utveckling på Digg, i ett pressmeddelande.

I rapporten konstateras att offentlig förvaltning redan har mycket information om invånarna. Målet är att låta individen i större utsträckning bestämma hur data från en aktör kan återanvändas på fler områden.

”Det behöver bli enklare för individer att lämna uppgifter till myndigheter, särskilt sådana uppgifter som redan finns i den offentliga förvaltningen. Det handlar om att kunna leva upp till individernas och företagens krav på förenkling och krav på digitala kommunikationsvägar”, framhåller Maria Jacobsson, rättschef på E-hälsomyndigheten, i pressmeddelandet.

Myndigheterna föreslår att en invånarundersökning genomförs för att undersöka hur verktyg för insyn och kontroll kan utformas för att bli digitalt inkluderande. I rapporten föreslås också fortsatt utredning av de juridiska förutsättningarna för myndigheter att lämna ut uppgifter i elektronisk form och möjligheten för individer att dela sina uppgifter med myndigheter och privata aktörer.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA