Myndigheter tar bort brevlådor
Brevlådorna kommer att tas bort utanför de gemensamma servicekontoren för Skatteverket, Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten. Det gäller också brevlådor utanför skattekontoren.
I juni påbörjas arbetet med att ta bort brevlådorna utanför Skatteverkets, Försäkringskassans och Pensionsmyndighetens gemensamma servicekontor, meddelar Skatteverket i ett pressmeddelande. Också brevlådorna utanför myndighetens skattekontor kommer att monteras ner. Samtliga brevlådor ska vara borttagna 1 september.
Skatteverket hänvisar till att allt fler använder myndigheternas e-tjänster i stället för att lämna in handlingar på papper. Det minskar behovet av egna brevlådor utanför lokalerna. Att använda e-tjänster är mest säkert och ger snabbast möjliga handläggning av ärenden, menar Skatteverket. Brevlådorna är dessutom en säkerhetsrisk, eftersom bland annat brandfarligt material kan stoppas ner. Det finns också risk för att viktiga handlingar kan skadas om brevlådorna utsätts för sabotage.
Den som ändå vill lämna in sina handlingar på papper har två alternativ, antingen att skicka dem med posten till berörd myndighet eller att lämna in dem på ett servicekontor under ordinarie öppettider.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.