Bild: Ninni Andersson/Regeringskansliet

Myndigheter ska redovisa kommunikationskostnader

STATSFÖRVALTNING2025-01-09

Regeringen kräver information från 32 olika myndigheter om deras kostnader för kommunikationsverksamhet. Bland de som ska lämna uppgifter finns länsstyrelserna och Statens servicecenter. ”Det är alltid nyttigt att diskutera var skattepengarna gör mest nytta”, kommenterar civilminister Erik Slottner, KD, uppdraget till myndigheterna.

I ett pressmeddelande skriver regeringen att all skattefinansierad verksamhet ska fokusera på kärnuppgifter för att uppnå bästa möjliga medborgarnytta, och att ökade insatser inom information och kommunikation ofta motiveras med den allmänna samhällsutvecklingen.

I sina regleringsbrev för 2025 har 32 myndigheter fått i uppdrag att redovisa kostnaderna och motiven för sin informations- och kommunikationsverksamhet. I pressmeddelandet nämner regeringen framtagande av väskor, märkesnålar med myndighetens namn eller budskap från myndigheten, annonskampanjer samt utgivning av tidningar som exempel på insatser som ska motiveras.

”Det är alltid nyttigt att diskutera var skattepengarna gör mest nytta och hur vi kan använda statens resurser på bästa sätt. Regeringen har därför gett flera myndigheter i uppdrag att redovisa kostnader och motiv för sin kommunikation, samt hur det bidragit till förmågan att uppfylla kärnuppgifterna”, kommenterar civilminister Erik Slottner uppdragen i pressmeddelandet.

Regeringen hänvisar till en genomgång som gjordes av Statskontoret förra året, som visade att myndigheternas årliga kostnader för påverkanskommunikation är 1,5 miljarder kronor.

”Att informera och kommunicera kan vara en naturlig och viktig del av myndigheters verksamhet – men frågan är hur mycket kommunikation och vilken sorts kommunikation som det är lämpligt att myndigheter ägnar sig åt”, skriver regeringen i pressmeddelandet.

Myndigheter som ska redovisa kostnader för kommunikation

  • Allmänna reklamationsnämnden
  • Fastighetsmäklarinspektionen
  • Kammarkollegiet
  • Konsumentverket
  • Länsstyrelserna
  • Myndigheten för digital förvaltning
  • Post- och telestyrelsen
  • Statistiska centralbyrån
  • Statens servicecenter
  • Statens tjänstepensionsverk
  • Statskontoret
  • Upphandlingsmyndigheten

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA