Myndigheter ska ge snabbare service till företag

STATSFÖRVALTNING2024-08-22

Handläggningstiderna för företagsärenden hos Patent- och registreringsverket och Socialstyrelsen ska kortas, enligt ett nytt regeringsuppdrag. Myndigheterna ska också följa upp hur företag bemöts.

Av:  Elina Lundberg

Regeringen har gett Patent- och registreringsverket och Socialstyrelsen i uppdrag att följa upp handläggningstider, bemötande och service till företag. Tidigare har nio andra myndigheter och länsstyrelserna fått likartade uppdrag.

Det mål som regeringen satt upp är att förvaltningsmyndigheternas handläggningstider för företagsärenden ska bli kortare och att den förväntade handläggningstiden ska synliggöras för den sökande.

Myndigheterna ska också årligen redovisa hur de arbetar med ett företagsanpassat bemötande och en väl fungerande service till företagen.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA