Myndigheter ligger efter med e-handel
Många myndigheter ligger efter när det gäller att arbeta med e-handel och e-fakturor, konstaterar Myndigheten för digital förvaltning, Digg, i sin årliga uppföljning av myndigheternas utveckling inom e-handel.
Enligt 2019 års uppföljning av de statliga myndigheternas utveckling inom e-handel har många myndigheter förbättrat sitt e-handelsarbete inom flera områden, konstaterar Digg i ett pressmeddelande. Men det är fortfarande många myndigheter som ligger långt efter och som ännu inte kommit igång med att göra elektroniska beställningar. Här finns enligt Digg stora ekonomiska vinster att göra.
Andelen e-fakturor fortsatte att öka för många av myndigheterna under 2019. Det beror enligt Digg bland annat på att de länge och målinriktat arbetat för att styra om från papper/pdf-faktura till e-faktura från sina leverantörer. Men det främsta skälet är att lagen om obligatorisk e-faktura till följd av offentlig upphandling och Diggs föreskrifter trädde i kraft under året. Totalt var tre av fyra leverantörsfakturor till de undersökta myndigheterna e-fakturor.
Sammanfattningsvis anser Digg att resultatet visar att många myndigheter behöver fortsätta att förbättra sitt e-handelsarbete ytterligare, för att kunna realisera de effektiviseringsvinster som e-handel möjliggör.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.