Myndigheter hinner inte med återkrav

SOCIALFÖRSÄKRINGAR2024-09-17

Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten hinner inte med att handlägga återkrav av felaktiga utbetalningar, konstaterar Inspektionen för socialförsäkringen, ISF, i en rapport till regeringen.

Enligt ISFs granskning upptäcker Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten varje år ett stort antal felaktigt utbetalda ersättningar. Men myndigheternas hantering av återkrav är ansträngd och präglas av långa handläggningstider.

”De felaktiga utbetalningarna kan bero både på att myndigheterna har gjort fel, och på att enskilda personer har gjort fel. Det kan få negativa konsekvenser för både enskilda personer och för socialförsäkringen om arbetet med att handlägga dessa felaktiga utbetalningar inte fungerar på ett bra sätt”, skriver ISF i rapporten.

Men det räcker inte att bara identifiera felen, konstaterar ISF. Myndigheterna behöver också ha förmåga att kräva tillbaka de felaktiga utbetalningarna för att arbetet ska få effekt.

”Vår rapport visar att myndigheterna redan i dag har stora utmaningar att hinna utreda ärendena. Om arbetet med att identifiera felaktiga utbetalningar intensifieras, behöver också arbetet med att kräva tillbaka pengarna få samma utrymme”, framhåller ISFs projektledare Geoffrey Bogaert i ett pressmeddelande.

ISFs granskning visar att beviskraven skiljer sig mellan de två myndigheterna. Försäkringskassan anser att beviskravet hög grad av sannolikhet ska gälla i återkravsärenden, medan Pensionsmyndigheten anser att beviskravet relativt hög grad av sannolikhet ska gälla. Vilka praktiska konsekvenser de olika kravnivåerna får har ISF inte granskat.

Totalt finns närmare 100 000 återkravsärenden i ärendebalansen vid årets slut, konstaterar ISF. Försäkringskassan hade cirka 40 000 återkravsärenden som inte avslutats före årsskiftet. Pensionsmyndigheten hade över 51 000 ärenden som inte avslutats. Myndighetens ärendebalans har dessutom ökat kraftigt över tid, från som lägst 2 453 ärenden 2017. 

”Försäkringskassan lyckas precis hålla en stabil balans av pågående återkravsärenden och Pensionsmyndigheten hinner inte med sina återkravsärenden som i stället stadigt växer. Detta trots att myndigheterna beslutat att inte utreda felaktiga utbetalningar under 2 000 kronor – som utgör en stor del av alla ärenden”, konstaterar Geoffrey Bogaert.

Båda myndigheterna har enligt ISFs rapport också problem att snabbt ta tag i ärendena. Att utreda ärendena går förhållandevis fort, cirka 30 dagar, men väntetiden innan en handläggare börjar utreda är ofta mycket lång. Det är inte ovanligt att den är mellan sju månader och ett år.

”Långa handläggningstider kan dessutom försvåra utredningarna och leda till att myndigheterna inte har möjlighet att kräva tillbaka de felaktiga utbetalningarna”, framhåller Geoffrey Bogaert.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA