Myndigheter får blockera konton
Myndigheter har rätt att blockera människor från att göra inlägg på deras konton i sociala medier. Det slår Justitieombudsmannen fast i ett beslut som gällde det svenska generalkonsulatet i Jerusalem.
Generalkonsulatet i Jerusalem använder hemsidan swedenabroad.se för förvaltningsärenden, men har också konton på Facebook och X för information om Sverige och konsulatets aktiviteter. I januari 2023 blockerade man ett användarkonto på X, som vid ett flertal tillfällen brutit mot regelverket genom stötande inlägg.
Efter en anmälan om blockeringen till Justitieombudsmannen, JO, svarar generalkonsulatet att myndigheten verkar ”i en starkt polariserad miljö” och att man därför har en aktiv övervakning av inlägg och kommentarer.
Och JO ger myndigheten rätt. Att blockera en användare från tillgång till myndighetens sociala konton innebär enligt JO inte en otillåten begränsning av personens yttrande- eller informationsfrihet, eftersom det finns andra sätt att kontakta myndigheten och ge uttryck för sina åsikter. Inte heller begränsar det människors rätt att ta del av allmänna handlingar.
Dock bör åtgärden användas restriktivt och myndigheterna ha riktlinjer för hanteringen, skriver JO. En blockering bör alltid dokumenteras – något generalkonsultatet missat – och den blockerade personen underrättas om skälen.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.