Myndighet brister i redovisning
Det finns brister i Arbetsförmedlingens sätt att redovisa sina kostnader för förvaltning. Det konstaterar Statskontoret efter en granskning.
Arbetsförmedlingens förvaltningsanslag har ökat från drygt 5,9 miljarder kronor år 2011 till nästan 7,2 miljarder kronor år 2012. Även om Arbetsförmedlingen har utvecklat sin redovisning finns det en bit kvar innan myndigheten kan visa att resurserna används effektivt och att prestationer redovisas på ett tillfredsställande sätt, konstaterar Statskontoret i en ny rapport.
”Det är dessutom viktigt att Arbetsförmedlingen säkrar att underlaget för redovisningen är tillförlitligt. Arbetsförmedlingen bör införa en löpande tidredovisning för alla anställda”, skriver Statskontorets generaldirektör Yvonne Gustafsson i ett pressmeddelande.
För att redovisa hur resurserna används förlitar sig Arbetsförmedlingen till antalet kontakter med arbetssökande och arbetsgivare. Under 2011 hade Arbetsförmedlingen närmare 20 miljoner ”kundkontakter”. Kostnaderna för kontakter med arbetssökande uppgick till cirka fyra miljarder kronor, vilket motsvarar 57 procent av de totala förvaltningkostnaderna.
Enligt Statskontoret säger volymen kundkontakter ingenting om innehållet i kontakterna och hur de kan bidra till att förbättra arbetsmarknadens funktionssätt. Statskontoret lämnar i sin rapport ett antal förslag på hur redovisningen kan utvecklas och kompletteras med bland annat kvalitetsmått.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.