Museums sponsorsavtal ifrågasatt
Ett avtal mellan statliga Ekonomiska museet och Swedbank har uppmärksammats av SRs Kulturnytt. Enligt avtalet får museet 15 miljoner kronor av banken i utbyte mot en möjlighet att ha inflytande på museets verksamhet.
Ekonomiska museet, tidigare Kungliga myntkabinettet, tecknade i höstas ett sponsoravtal med Swedbank. Avtalet löper under sex år och ger enligt Sveriges Radios Kulturnytt banken rätt att bland annat föreslå personer som ska hålla föreläsningar på museet och fungera som museets ”bollplank och rådgivare”.
Men Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt vid Uppsala universitet, säger till radion att upplägget kan vara olagligt, eftersom det innebär att museet riskerar sitt grundlagsstadgade oberoende:
”Man uppfyller inte kravet på opartiskhet i regeringsformen när man låter sig finansieras av en aktör och samtidigt låter den få så stort inflytande på verksamheten”, säger Olle Lundin till Kulturnytt.
Han menar att det är troligt att Justitieombudsmannen skulle rikta kritik mot museet om någon skulle få för sig att göra en anmälan.
Ekonomiska museets chef Cecilia von Heijne hävdar bestämt att museets oberoende inte påverkas av avtalet, eftersom det i slutändan alltid är museet som bestämmer:
”Vi har en formulering som säger att vi alltid har sista ordet i allt innehållsarbete, så vi tycker inte att vi är beroende så vi har verkligen jobbat med en skrivning för att få fram att det är på det här sättet”, säger Cecilia von Heijne till Kulturnytt.
Genom avtalet får Swedbank också ha sin logotyp på museets webbplats och de sociala medier där museet har närvaro. Swedbank ska också ta fram en ny mobil utställning tillsammans med museet, uppger Kulturnytt. Utställningen ska turnera i landet och besöka alla Swedbanks regioner.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.