Museers vinavtal granskas inte
Konkurrensverket kommer inte att granska de avtal som Nationalmuseum och Moderna museet har ingått med en svensk vinimportör. Det var Sveriges Radios Kulturnytt som avslöjade att museerna genom avtalen bytt till sig stora mängder vin till sina vernissage.
Det var Sveriges Radios Kulturnytt som avslöjade att Nationalmuseum och Moderna museet har tecknat avtal med en vinimportör. Avtalen innebär att museerna förbundit sig att marknadsföra och låna ut sina lokaler till vinimportören i utbyte mot stora mängder vin.
Varken Nationalmuseum eller Moderna museet har gjort någon offentlig upphandling. De hävdar att det rör sig om sponsringsavtal.
”Vi vill inte köpa vin och alkohol till våra vernissager så vi ser ju på möjligheten att få det i andra partnersamarbeten. Vi vill helt enkelt inte använda vårt anslag till att köpa vin för”, uppger Birgitta Castenfors, stabschef på Nationalmuseum till Kulturnytt.
Efter att Sveriges Radio uppmärksammat detta, meddelade Konkurrensverket att de skulle ta ställning till om dessa avtal ska granskas.
Nu meddelar Konkurrensverket att myndigheten inte kommer att göra det.
”Vi valde att inte ta upp dessa händelser som ärenden, eftersom det uppgivna värdet på överenskommelserna ligger under eller nära direktupphandlingsgränsen. Det är därmed inte motiverat att lägga resurser på dessa frågor utifrån vårt prioriteringspolicy”, skriver Malin de Jounge, enhetschef på Konkurrensverket, i ett mejl till Publikt.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.