Missnöje med offentliga tjänster
Svenskarna är mer nöjda än någonsin med näringslivet, enligt Svenskt Kvalitetsindex, SKI. Men med de offentliga tjänsterna är vi missnöjda, mest med polisen och Försäkringskassan.
Årets resultat är enligt SKI det bästa sedan mätningarna startade 1989. Det gäller såväl kommersiella produkter och tjänster, som olika former av samhällsservice. Siffrorna bygger på närmare 90 000 intervjuer med privatpersoner och företag, som har genomförts under perioden 15 augusti – 30 december.
Hur nöjda vi är mäts på en skala från ett till hundra. Det samlade betyget har ökat från 62 år 1989, när mätningarna inleddes, till 68,2 i år. Ett värde under 60 innebär att kunderna är missnöjda, medan värden över 75 innebär att vi är mycket nöjda.
Absolut bäst betyg ger vi till den privata tandvården, som får ett kvalitetsindex på 80,4, medan polisens brottsutredande hamnar i den absoluta botten med 47,9. Också Försäkringskassan får ett klart underbetyg med 54,3.
Skatteverkets hantering av våra deklarationer ligger på missnöjesgränsen med 60,2, medan verkets folkbokföring får 64,4. Universitet och högskola får 64,9 och Posten 63,9 för privatmarknaden och 69,7 för företagsmarknaden.
Medelbetyget för offentliga tjänster har fallit från 62,9 år 2002 till 57,7 år 2007.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.