Migrationsverket vill låna ut personal

MIGRATIONSVERKET2020-04-14

Migrationsverket är berett att låna ut personal till andra hårt pressade myndigheter. Färre asylsökande och effektivare arbetsrutiner har lett till att myndigheten nu överväger att låna ut handläggare, rapporterar Ekot.

Antalet asylsökande som kommer till Sverige har bromsats kraftigt sedan coronakrisen inleddes. Samtidigt har nya arbetsrutiner på Migrationsverket, bland annat hemarbete på grund av krisen, gjort utredningsarbetet effektivare. Därför tittar nu myndigheten på möjligheten att låna ut personal till andra myndigheter där krisen lett till ökad press. Enligt Migrationsverkets generaldirektör Mikael Ribbenvik kommer det in 400-450 asylansökningar i veckan normalt sett.

”När det här inresestoppet infördes så fick vi en svag ökning, men det här har vi analyserat och detta är personer som redan befinner sig i Sverige som söker asyl. Och när vi tittar närmare på siffrorna, hur många det är som kommer in i landet och söker asyl, så är det en bråkdel av siffrorna”, säger han till Ekot.

Den omställning som Migrationsverket har gjort de senaste veckorna innebär färre möten med dem som har ärenden hos myndigheten. Migrationsverket har minskat servicen i väntrum och receptioner, och arbete pågår med att flytta över personal till digitala kanaler, som chatt, mejl och telefon.

Antalet nya asylansökningar har halverats sedan krisen inleddes, och majoriteten gäller personer som redan bor i Sverige. Söktrycket väntas minska ännu mer den närmaste framtiden. På Migrationsverket arbetar fler medarbetare på distans, och arbetet har blivit mer fokuserat på utredningar och beslutsfattande, uppger Ekot.

”Hemarbetet minskar ju risken för sjukskrivningar, så det har varit framgångsrikt. Så vi gör fler ärenden nu än i normala fall, och speciellt på asylsidan”, säger Mikael Ribbenvik till Ekot.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Inlagt av Martin (ej verifierad) tis, 04/14/2020 - 15:03
Det är intressant att Migrationsverket väljer att omdisponera sin personal till andra myndigheter istället för att låta de handlägga ärenden inom andra områden hos den egna verksamheten. Som exempel har de vad jag vet en backlog på 30 000 ärenden när det gäller personer som ansökt om tillstånd för att flytta till närstående i Sverige. Detta samtidigt som nya ansökningar och beslutade fall är ungefär lika månad efter månad. Men det kanske ser bättre ut om man ligger efter med arbetet när man ska begära anslag från regeringen.

Det är inte längre möjligt att kommentera artikeln.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA