Migrationsverket vill lägga ut ärenden på privata aktörer
Migrationsverket vill kunna lägga ut handläggning av ärenden som rör uppehålls- och arbetstillstånd på privata aktörer, vilket kräver en lagändring, skriver myndigheten i en hemställan till justitiedepartementet.
Migrationsverket tog över migrationsverksamheten vid utlandsmyndigheterna 2020, och har sedan dess genomfört en studie för att undersöka om det är möjligt att använda externa tjänsteleverantörer i ärenden som rör uppehålls- och arbetstillstånd.
I en hemställan till justitiedepartementet pekar Migrationsverket på att flera andra EU-länder redan tillåter att handläggningen av ansökningar som rör uppehålls- och arbetstillstånd läggs ut på privata aktörer. Myndigheten konstaterar också att Sverige i dag tillåter utomstående entreprenörer att hantera visumärenden. Att tillåta detta även inom uppehålls- och arbetstillståndverksamheten vid utlandsmyndigheterna skulle enligt hemställan innebära flera fördelar, såsom bättre service till kvalificerad arbetskraft, effektivare handläggning och minskade lokalkostnader för svenska utlandsmyndigheter.
I hemställan specificeras inte exakt vilka arbetsuppgifter som skulle kunna läggas på privata aktörer, men när det gäller rättsliga förändringar hänvisar myndigheten till tjänsteleverantörsutredningen från 2016. Enligt den utredningen bör externa aktörer inte utreda eller fatta beslut i ärenden. Däremot skulle de bland annat kunna ge information, ta emot ansökningar och avgifter och ta biometriska uppgifter, exempelvis fingeravtryck
Tjänsteleverantörsutredningen bedömde att de lagändringar som krävs vid en sådan reform skulle behöva antas med kvalificerad majoritet eller enligt den ordning som gäller vid grundlagsändringar, eftersom myndighetsutövning skulle överlåtas till aktörer utanför Sverige.
Enligt Johan Harald, expert på Migrationsverkets utlandssektion, är bakgrunden till hemställan att myndigheten fick ett utvecklingsuppdrag i samband med att ansvarsfördelningen mellan Migrationsverket och utlandsmyndigheterna vad gäller uppehålls- och arbetstillstånd förändrades för några år sedan.
– Det handlar om modernisering och digitalisering, också med hänsyn till att världen förändras, säger han.
Enligt Johan Harald har förslaget inte något samband med att arbetssituationen inom vissa delar av Migrationsverkets verksamhet är hårt pressad. I stället är det fråga om en förbättring för alla parter, menar han.
– Sökande behöver inte resa till en ambassad som kanske ligger långt bort, och för ambassaden är det bättre att inte så många rör sig i lokalerna. Och Migrationsverket får ett standardiserat material som underlag för ansökan i handläggningen.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.