Migrationsverket flyttar in på Statens servicecenter

MIGRATIONSVERKET2021-06-08

Migrationsverket och Statens servicecenter, SSC, inleder ett samarbete. Från 1 september 2021 ska servicekontoren i Borlänge, Mariestad och Visby också ge stöd till den som vill använda Migrationsverkets digitala tjänster.

Migrationsverket och SSC har enligt ett pressmeddelande tecknat ett avtal om samverkan i ett pilotprojekt under fem månader, med start 1 september. Projektet ska genomföras på servicekontoren i Borlänge, Mariestad och Visby. Migrationsverket avvecklar sina kontor där, på grund av det kraftigt minskade antalet ansökningar om uppehållstillstånd i Sverige. Genom samverkan med SSC ska sökande även i fortsättningen kunna få hjälp på orten.

”Jag ser väldigt positivt på den här möjligheten. Med tanke på att Migrationsverket inte kan ha samma lokala närvaro som tidigare så kan servicekontoren ge oss möjlighet att fortsätta ge personligt stöd på orten. För de sökande är det också en stor fördel att få hjälp av flera myndigheter på samma plats”, framhåller Magnus Önnestig vid Migrationsverket i pressmeddelandet.

På servicekontoren ska besökare till Migrationsverket kunna uträtta ärenden av allmän karaktär, få stöd i att använda digitala självbetjäningstjänster och information om regelverk och processer. Besökaren ska också få hjälp med att skriva ut underlag och blanketter samt lämna in handlingar som vidarebefordras till Migrationsverket. Går inte ärendena att lösa med hjälp av allmän information och stöd i digitala tjänster kommer servicekontoren i stället att hänvisa till rätt instans på Migrationsverket.

Pilotprojektet ska ge underlag för en eventuell permanent samverkan på fler servicekontor. Parallellt med pilotprojektet pågår ett analysarbete för att svara på hur en framtida samverkan ska utformas.

”Faller projektet väl ut kan vi utöka tjänsten till fler servicekontor i landet. Vi breddar vårt utbud och kan erbjuda service till fler grupper”, konstaterar SSCs generaldirektör Åsa Lindh.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA