Medborgarundersökning vanligt
Det är svårt att veta hur medborgarna ser på staten som helhet. Medborgarundersökningarna är så olika utformade att inga slutsatser kan dras. Det skriver Statskontoret i en rapport.
Sex av tio statliga myndigheter genomför löpande någon form av undersökning för att ta reda på hur myndigheten och dess verksamhet uppfattas av medborgare och företag. I de flesta fall handlar det om hur medborgare och företag upplevt sina kontakter med myndigheterna.
Men undersökningarna är så olika utformade att de inte går att jämföra. Det går inte heller att dra några slutsatser om hur staten uppfattas som helhet utifrån dem, skriver Statskontoret.
”Den enkla förklaringen är att kundundersökningarna är olika därför att de myndigheter och verksamheter som de ska användas till att utveckla är olika. De frågor som ställts är avpassade för en specifik myndighet och de medborgare som har haft kontakt med myndigheten”, skriver Statskontorets generaldirektör Yvonne Gustafsson i en kommentar.
Men om man trots allt tittar på de enskilda undersökningar som myndigheterna utfört ligger Vägverkets trafikregister och Polisens service vid passansökan högt upp när det gäller andelen nöjda medborgare.
Minst nöjda är ungdomar inskrivna hos Arbetsförmedlingen. I snitt är det bara närmare 29 procent av de inskrivna ungdomar som svarat som är nöjda med Arbetsförmedlingen. Många har dock angett alternativet varken/eller på frågan om de har förtroende för Arbetsförmedlingens möjligheter att ge stöd och hjälp. Även Banverkets resenärer hör till dem som inte är så nöjda. I genomsnitt är 49 procent av resenärerna nöjda med myndighetens trafikinformation.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.