Många nöjda med personlig assistans
De flesta av dem som får personlig assistans genom Försäkringskassan är nöjda, men många är oroliga för framtiden. Det framgår av en enkät som myndigheten har gjort.
Försäkringskassan har genomfört en totalundersökning med alla assistansberättigade i Sverige, 15 515 personer. Två av tre har svarat.
Undersökningen visar att de flesta assistansberättigade förstår och accepterar motiveringen till beslutet om antalet timmar. Var fjärde anser sig ha fått färre timmar än de behöver.
Fyra av fem av dem som får personlig assistans tycker att deras personliga handläggare har tillräcklig kunskap om deras funktionsnedsättning, men var femte var negativ.
Nästan en av tio tyckte att de blir sämre bemötta på grund av sin funktionsnedsättning. Barn angav i högre utsträckning än andra åldersgrupper att de inte blivit bemötta på ett respektfullt sätt på grund sin ålder.
”Det är glädjande att se att de assistansberättigade är nöjda med hur Försäkringskassan arbetar med assistansersättningen, men vi kommer att dyka djupare i den här stora undersökningen för att ytterligare förbättra vårt arbete.” Det säger Ieva Reine, analytiker på Försäkringskassan, i ett pressmeddelande.
Personlig assistans
Den totala kostnaden för personlig assistans har ökat från knappt 1,8 miljarder kronor 1994 till cirka 23 miljarder kronor 2010. År 2010 beviljades knappt 93 miljoner assistanstimmar. Det genomsnittliga antalet timmar har ökat med 73 procent under perioden 1994-2010 och antalet personer har blivit 2,5 gånger fler under samma period.
Källa: Försäkringskassans rapport
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.