Män får mer hjälp på Skatteverket
Män får mer hjälp än kvinnor när de vänder sig till Skatteverket. Handläggarna tror att kvinnorna klarar sig själva i större utsträckning. Det visar en intern rapport om servicen i Mälardalen.
Skatteverket har på uppdrag av regeringen undersökt om kvinnor och män bemöts på ett likvärdigt sätt. Testet har gjorts genom observationer på expeditioner i Mälardalen.
Skillnaderna i bemötande visade sig vara påtagliga, och var kopplade både till handläggarens kön och besökarens kön:
- Manlig expeditionspersonal vände sig oftast till mannen när ett par var på besök, medan kvinnlig personal försökte inkludera kvinnliga besökare.
- Män fick ofta mer utförlig hjälp. De fick mer information, och sakkunniga tillkallades oftare och snabbare.
I diskussioner med personalen framkom att handläggarna uppfattade kvinnliga besökare som mer kompetenta och att man förväntade sig att de skulle klara sig själva i större utsträckning. En av de handläggare som observerades, Kicki Liljefors, säger dock till ST Press att personalen inte känner igen sig i beskrivningen, och att undersökningen inte medfört några förändringar i arbetssättet.
Men generaldirektör Mats Sjöstrand har beslutat att rapporten ska användas i personalutbildningar framöver. Gun Kempe, STs avdelningsordförande i Skatteverket, anser att det behövs fler observationer, till exempel på det servicekontor i Göteborg som drivs gemensamt med Försäkringskassan.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.