Lyckad digitalisering för Försäkringskassan
Ekonomistyrningsverket, ESV, lyfter fram Försäkringskassan som ett gott exempel och pekar på att myndigheten lyckats styra över de flesta användare att utnyttja självbetjäningstjänster på webben.
Försäkringskassan har arbetat aktivt för att få fler att använda självbetjäningstjänsterna på webbplatsen. Genom att göra det digitala alternativet till förstahandsval har man minskat antalet fel i ansökningarna om sjukpenning, och kortat tiden för beslut. Samtidigt har kostnaderna minskat för administrationen, konstaterar ESV i ett pressmeddelande.
Försäkringskassan hanterar stora volymer av ärenden. Varje vecka tar myndigheten emot cirka 10 000 ansökningar om sjukpenning. Tidigare har ansökningsprocessen hanterats genom pappersblanketter. Under 2012 introducerades ett digitalt alternativ till blanketterna, i form av självbetjäningstjänster på webben.
Men när Försäkringskassan följde upp de nya tjänsterna visade det sig att bara 13 procent av ansökningarna kom in digitalt. En förklaring var att myndigheten fortfarande skickade ut brev med blanketter till kunderna där de informerades om att de också kunde fylla i uppgifterna på webbplatsen.
”Genom vårt insiktarbete upptäckte vi att våra kunder gärna använder den kanal som de använt tidigare, eller den kanal vi leder dem till”, skriver Försäkringskassans chef för digitala kanaler Karin Andersson i pressmeddelandet.
Sedan Försäkringskassan slutat skicka ut någon blankett har närmare åtta av tio användare gått över till att använda de digitala tjänsterna på webben, vilket gett både mindre arbete och rättssäkrare hantering.
”Jag tror att det finns en generell rädsla för att styra kunderna hårdare. Inte minst på grund av lagkravet om att det ska gå att söka via papper. Men det innebär inte att det måste vara lika enkelt att välja alla vägar in. Det är en mognadsresa att våga ta ett steg mot en ökad digitalisering. De som arbetar med sjukpenningen var modiga. De vågade utmana och testa någonting nytt”, säger Karin Andersson.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.