Lokförare slutar anmäla spårskador
Säkerhetskulturen urholkas av det eftersatta järnvägsunderhållet. Forskaren Rebecca Forsberg har intervjuat lokförare som uppgivet slutat att anmäla skador på spåren.
Rebecca Forsberg, forskare på Umeå universitet, har djupintervjuat tio lokförare.
– Jag ville att de skulle beskriva hur de ser på säkerheten på våra järnvägar i dag.
De intervjuade lokförarna ställer sig positiva till att fler järnvägssträckor utrustats med automatiska system som förhindrar körningar mot rött och därmed förebygger kollisioner. Men de har framför allt berättelser om negativa förändringar.
– De talar om organisatoriska risker, som att det har kommit in så många aktörer och blivit trångt på spåren, säger Rebecca Forsberg.
Fragmentiseringen skapar osäkerhet. Man vet inte vem man ska kontakta när något händer, vem som har vilket ansvarsområde. Lokförarna saknar också någon med överblick över den komplexa järnvägssektorn.
Rebecca Forsberg märker på berättelserna att klimatet har blivit tuffare för de anställda.
– Marknadstänkandet har sipprat ned till lokförarna. På utbildningen sätter man säkerhetsfrågorna högst, men i arbetsvardagen finns ett subtilt budskap att tidtabellen går före, säkerheten blir något sekundärt, säger Rebecca Forsberg.
Umeåforskaren upplever att lokförare har ett högt säkerhetstänkande och en stark arbetsmoral.
– Men företagen ger dem inte rätt förutsättningar. De rapporterar in fel och brister på spåren. Men de kan få till svar att det här ”är inte vår prioritet just nu” eller ”det finns inte pengar till att åtgärda det här nu, det måste du förstå”
Rebecca Forsberg tycker att det är naturligt att den som får sådana reaktioner, eller inte får något svar alls, och dessutom märker att inget händer, tappar motivationen att anmäla.
– Det blir en normalitet att jobba under de här förutsättningarna, säger Rebecca Forsberg.
Hon har intrycket att säkerhetskulturen har urholkats i takt med att järnvägen avreglerats.
– Det här har säkert pågått längre, men jag upplever att det har blivit värre i privatiseringarnas era. Lokförarna berättar att alla aktörer pressas att tjäna pengar. Säkerheten påverkas av det.
Nu väntar Rebecca Forsberg på att hennes studie ska publiceras i den brittiska vetenskapliga tidskriften Safety Science. Artikeln heter Current Safety Issues on the Swedish Railway – Train Drivers Perceptions and Experiences. Hon betraktar djupintervjuerna som en förstudie.
– Jag ska fortsätta och bygga vidare på den här studien, säger Rebecca Forsberg.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.