Lärarutbildningar sågas av Högskoleverket

NYHET2005-03-21

Sveriges lärarutbildningar är ostrukturerade och ytliga. Forskningsnivån är låg, liksom studenternas studietakt, säger Högskoleverket i en djupt kritisk rapport.

Granskningen av de 25 lärosäten som har rätt att utfärda lärarexamen är en uppföljning av en reform i utbildningen 2001. Förändringen innebar bland annat att studenterna fick stor frihet att själva välja kurser.

Ett resultat har enligt Högskoleverket blivit att studenterna inte ens garanteras utbildning om så centrala delar i läraryrket som barns läs- och skrivutveckling samt betyg, prov och kunskapsbedömningar. Bara vid nio lärosäten är kurser om läs- och skrivutveckling obligatoriska, och vid fyra universitet och högskolor säger en majoritet av studenterna att de inte fått utbildning om prov och bedömning.

Studenter vittnar om att närvaro räcker för att bli godkänd och att man lätt kan glida igenom kurser. Majoriteten uppger att de ägnar mindre än 30 timmar i veckan åt sina heltidsstudier.

Dessutom leder bristen på studievägledning till att många studenter väljer kurser i kombinationer som gör det svårt att få jobb efter utbildningen.

Ett annat problem som lärarutbildningarna haft redan före reformen är låg forskningsnivå. Andelen forskarutbildade lärare är lägre än i övriga högskolevärlden, och aktuell forskning utnyttjas inte som den ska i undervisningen.

Högskoleverket ska göra en ny uppföljning om två år. De lärosäten som inte bättrat sig kommer då att få sin examinationsrätt ifrågasatt, varnar verket.

Även regeringen behöver sätta in kraftfulla åtgärder, sägs det i rapporten. Lärarutbildningarnas innehåll måste förtydligas.

Ministrarna på utbildningsdepartementet, Leif Pagrotsky och Ibrahim Baylan, har bjudit in samtliga lärarutbildningar till en diskussion om just detta. Mötet äger rum den 30 mars.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA