Lärarstudenter har dåliga IT-kunskaper
De framtida lärarna i Svenska skolor har mycket dåliga IT-kunskaper. Endast en av tio lärarstudenter anser sig ha goda kunskaper om IT och hur det kan användas i arbetet. Det visar en undersökning som genomförts av KK-stiftelsen.
Statliga KK-stiftelsen har undersökt hur lärarutbildningen i Sverige klarar av att uppfylla målen som formulerades i propositionen ”En förnyad lärarutbildning”. I den står det bland annat att ”lärarutbildningen bör vara ett föredöme när det gäller användningen av media och IT som lärande verktyg”.
5 300 studenter och 733 lärarutbildare har svarat på frågor om användning av och attityder till IT. Bristerna när det gäller kunskaper om och användningen av IT som ett pedagogiskt verktyg är stora hos båda grupperna. Endast en av tio lärarstudenter är nöjd med de kunskaper han eller hon fått om hur IT kan användas i den framtida yrkesutövningen.
– Resultatet av vår granskning är nedslående. Nu krävs kraftfulla initiativ för att se till att både lärarutbildare och lärarstudenterna lär sig använda IT, säger Christina Ehneström, programchef för IT i skola och utbildning på KK-stiftelsen.
Ordbehandling, e-post och sökfunktioner på webben är områden som både studenter och lärare behärskar. När det kommer till mer avancerad IT-användning och pedagogiskt användande av tekniken är det sämre ställt. Hälften av lärarutbildarna säger att de inte alls eller endast i låg grad undervisar studenterna om hur de pedagogiskt ska kunna integrera IT i sitt arbete.
– Vi har för avsikt att 2005 inleda ett långsiktigt utvecklingsarbete tillsammans med lärarutbildningarna. Vi inbjuder härmed regeringen och andra aktiva på området till samverkan kring detta utvecklingsarbete, säger Christina Ehneström.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.