Lärarhögskolan förlorar självständigheten?
Efter 50 år som självständig utbildningsenhet hotas nu Lärarhögskolan i Stockholm att bli slukad av jätten Stockholms Universitet. MBL-förhandlingar pågår.
– Det centrala är att Lärarhögskolan inte är ett universitet idag. Vi har inte rätt att examinera doktorer. Och ministern har sagt nej till att ge oss ett eget vetenskapsområde, säger Alejandra Pizarro, STs ordförande på Lärarhögskolan.
Svagheterna i den nuvarande organisationen är examinationsrätten och forskningen. Och i den pågående Bolognaprocessen är det inte givet att Lärarhögskolan kommer att godkännas som institution för den kommande gemensamma europeiska mastersexamen. I Bolognaprocessen söker 45 länder att enas om gemensamma studievägar och examina.
Inför MBL-förhandlingen på tisdag föreslår styrelsen att rektorerna för Lärarhögskolan och universitetet gemensamt ska utreda framtiden. Men ST motsätter sig det och vill ha en neutral utredning
– Om rektorerna utreder blir det alltför bindande för vad utredningen ska leda fram till. Det finns andra möjliga lösningar av Lärarhögskolans problem. Det är också viktigt att utredningen får legitimitet inför verksamheten, säger Alejandra Pizarro.
ST ställer också krav på en konsekvensbeskrivning för lärarutbildningen.
Oavsett förhandlingsresultatet har ST beslutat att göra en parallell utredning i sex arbetsgrupper. Grupperna ska titta på:
o nyckeltal
o lönenivåer och –utveckling
o en tidigare utredning från 1992
o erfarenheter från andra sammanläggningar
o arbetsmiljöfrågor
o organisationsstrukturer
I oktober ska grupperna stämma av sina resultat.
Några besked om vad en sammanslagning skulle innebära för bemanningen har inte getts.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.