Jeanette Norman, avdelningsordförande för ST inom Lantmäteriet.
Bild: Roland Magnusson/Mostphotos, Casper Hedberg
Jeanette Norman, avdelningsordförande för ST inom Lantmäteriet.

Lantmäteriet stänger digitala tjänster – rekryterar 25 personer

LANTMÄTERIET2024-08-20

Lantmäteriet rekryterar till 25 nya tjänster och lånar personal internt för att kunna lämna ut akter och handlingar manuellt. Skälet är att flera av myndighetens digitala tjänster stängts sedan det upptäckts att sekretessbelagd information varit tillgänglig. ”Det är klart att arbetsbelastningen är hög”, säger STs avdelningsordförande Jeanette Norman till Publikt.

I slutet av maj stängde eller begränsade Lantmäteriet tillgången till flera digitala tjänster. Sedan dess är det inte möjligt att ladda ned information och handlingar direkt. De måste i stället begäras ut via myndighetens kundtjänst, som i sin tur manuellt sekretessprövar varje handling.

Bakgrunden är att Lantmäteriet under våren upptäckte att sekretessbelagd information funnits tillgänglig att ladda ned via de digitala tjänsterna.

Enligt STs avdelningsordförande Jeanette Norman innebär den manuella utlämningen av akter och handlingar en avsevärt ökad arbetsbelastning på avdelningen för kundtjänst. Arbetsgivaren rekryterar just nu personer till 25 nya tjänster och har även gått ut internt och efterfrågat frivilliga som kan tänka sig att byta arbetsuppgifter.

– Det handlar om att man blir utlånad till kundservice på 50 procent. Men först måste de som lånas ut utbildas, det är viktigt att de får rätt förutsättningar att göra ett bra jobb, säger Jeanette Norman.

Hon upplever att facket och arbetsgivaren har ett gott samarbete kring den uppkomna situationen och att arbetsgivaren hanterat den väl.

– Efter omständigheterna funkar det bra. Det är klart att arbetsbelastningen är hög, vilket medför en risk för stress, men vi bevakar arbetsmiljön tillsammans med skyddsombuden.

Görgen Hellman är enhetschef på Lantmäteriet och just nu mitt uppe i processen att rekrytera de personer som ska stärka upp sekretessgranskningen av de handlingar som begärs ut.

– Vi inrättar en helt ny granskningsfunktion och förhoppningsvis kommer vi att ha 13–15 personer på plats 1 oktober. Därefter kommer vi att rekrytera ytterligare 10 personer, säger han.

I nuläget finns ingen prognos för om eller när det kommer att bli möjligt att hämta akter och dokument digitalt, och de nyinrättade tjänsterna är tillsvidaretjänster.

– Det innebär naturligtvis en kostnad för myndigheten som vi kommer att äska mer anslag för, säger Görgen Hellman.

För att säkra en god arbetsmiljö i väntan på att den nya personalen tillträder har Lantmäteriet prioriterat om i verksamheten, berättar han.

– Vi arbetar också med ett närvarande chefskap för att vi ska kunna stötta varandra och fånga upp stress eller uppgivenhet. Våra köer växer nu, men vi försöker säga till personalen att de bara kan hantera ett ärende i taget.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA