Lantmäteriet omfördelar personal

LANTMÄTERIET2025-02-21

Lantmäteriet omfördelar personal för att hantera den manuella granskningen av handlingar. 150 anställda ska få delvis nya arbetsuppgifter och 20 personer ska nyrekryteras. Sedan myndigheten stängde sina digitala tjänster förra året har en kö på 10 000 förfrågningar byggts upp, och väntetiderna är i dag upp till tre månader. ”Det behövs mer folk”, säger Jeanette Norman, avdelningsordförande för ST inom Lantmäteriet.

Lantmäteriets stängde i maj förra året sina digitala tjänster för utlämning av akter och handlingar, sedan det upptäckts att det varit möjligt att ladda ned sekretessbelagd information. Sedan dess sekretessprövas alla handlingar manuellt av kundtjänsten, vilket kraftigt ökat arbetsbelastningen.

För att öka kapaciteten rekryterade Lantmäteriet i höstas till 20 nya tjänster för att öka kapaciteten. Dessutom fick medarbetare frågan om att frivilligt byta arbetsuppgifter på 50 procent. Totalt flyttades 17 årsarbetskrafter internt.

Nu utökar myndigheten granskningsgruppen kraftigt. Ytterligare omkring 150 medarbetare ska jobba med dessa arbetsuppgifter på 50 procent till och med september i år. De som redan har omfördelats får sina uppdrag förlängda från slutet av mars till slutet av september.

Samtidigt planerar Lantmäteriet att nyrekrytera ytterligare 20 personer, under förutsättning att myndigheten får anslag för detta i vårändringsbudgeten. Lantmäteriet har begärt 30 miljoner kronor för att täcka de ökade kostnaderna. Planen är att omkring 200 personer ska arbeta med manuell granskning på myndigheten.

ST inom Lantmäteriet ser positivt på att myndigheten utökar granskningsgruppen.

– Det är en hög arbetsbelastning och en stressig situation för de som jobbar med granskningen. Det behövs mer folk, säger avdelningsordförande Jeanette Norman.

För att underlätta omfördelningen av personal har Lantmäteriets vikarierande generaldirektör Nils Svartz beslutat att granskningsarbetet ska utföras på ytterligare tre av myndighetens kontor, utöver kontoret i Gävle där den sker i dag.

För närvarande har kundtjänsten cirka 10 000 förfrågningar i kö. Väntetiden varierar mellan en vecka och tre månader beroende på hur komplex sekretessprövningen är. Varje dag kommer ytterligare cirka 250 förfrågningar in, medan endast omkring 160 slutförs. Kön fortsätter därför att växa.

– Även internt väntar man på akter, det blir ett fördröjningsmoment i handläggningen, säger Jeanette Norman.

Lantmäteriet planerar att öppna vissa digitala tjänster för statliga och kommunala myndigheter under första kvartalet i år. Det finns ännu ingen prognos för om eller när samtliga digitala tjänster kan vara i gång.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA