Länsstyrelse dröjde drygt ett år med svar
En representant från Svenska Transportarbetareförbundet skickade ett mejl till Länsstyrelsen i Stockholms län – och fick svar ett år senare. Nu kritiseras myndigheten av Justitieombudsmannen – som inte heller fick svar från länsstyrelsen i tid.
I slutet av september 2014 skickade en representant för Svenska Transportarbetareförbundet en fråga till Länsstyrelsen i Stockholms län om hur en viss föreskrift skulle tolkas. Länsstyrelsen bekräftade att den fått mejlet. Sedan blev det tyst. Trots upprepade påminnelser fick representanten inget svar. Till slut anmäldes händelsen till Justitieombudsmannen, JO.
JO skriver att länsstyrelsen ska kritiseras för att inte ha uppfyllt serviceskyldigheten enligt förvaltningslagen. Det är ”ytterst anmärkningsvärt” att frågan inte besvarades trots upprepade påminnelser och trots att JO inlett en utredning, skriver JO. Först ett drygt år efter att frågan ställdes kom ett svar.
JO noterar också att inte heller JOs egen anmodan besvarades inom angiven tid.
Länsstyrelsen i Stockholm beklagar det inträffade och skriver i sitt yttrande att de påbörjat ett arbete med att se över rutiner vid förfrågningar via e-post och även rutiner för överlämningar handläggare emellan.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.