Annons:

Långa svarstider i polisens kontaktcentraler

POLISEN2008-02-04

Polisens anmälningscentraler når inte upp till sina egna mål, visar en utredning som Rikspolisstyrelsen gjort. Nu anser myndigheten att landets samtliga centraler måste organiseras om, meddelar Radio Stockholm.

Av:  Rita Rusanen

Polisens kontaktcentraler har för långa svarstider, kvaliteten har brister och verksamheten är för dåligt organiserad. Detta visar en utredning som Rikspolisstyrelsen gjort.

Utredaren Ulf Sköld säger till Radio Stockholm att bristerna gäller hela landet. Han säger också att kontaktcentralerna måste bli färre.

Till polisens kontaktcentaler, som är bemannade dygnet runt, kan man ringa för att till exempel anmäla en mindre stöld eller ett inbrott. Centren finns på 70 orter i Sverige och har cirka 500 handläggare.

Frågan är nu ute på remiss och inom några veckor ska landets länspolismästare med sina respektive polisdistrikt komma in med svar till Rikspolisstyrelsen.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA