Långa svarstider i polisens kontaktcentraler
Polisens anmälningscentraler når inte upp till sina egna mål, visar en utredning som Rikspolisstyrelsen gjort. Nu anser myndigheten att landets samtliga centraler måste organiseras om, meddelar Radio Stockholm.
Polisens kontaktcentraler har för långa svarstider, kvaliteten har brister och verksamheten är för dåligt organiserad. Detta visar en utredning som Rikspolisstyrelsen gjort.
Utredaren Ulf Sköld säger till Radio Stockholm att bristerna gäller hela landet. Han säger också att kontaktcentralerna måste bli färre.
Till polisens kontaktcentaler, som är bemannade dygnet runt, kan man ringa för att till exempel anmäla en mindre stöld eller ett inbrott. Centren finns på 70 orter i Sverige och har cirka 500 handläggare.
Frågan är nu ute på remiss och inom några veckor ska landets länspolismästare med sina respektive polisdistrikt komma in med svar till Rikspolisstyrelsen.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.