Lång väntan hos ny myndighet
Omorganisationen av tillsynen av vården har lett till mer än tredubblade väntetider för dem som anmäler missförhållanden inom vården, skriver Svenska Dagbladet, SvD.
Från den 1 juni har nyinrättade Inspektionen för vård och omsorg, IVO, tagit över hanteringen av anmälningar mot vården som tidigare handlades av Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd, HSAN. Under mellanperioden sedan den nya Patientsäkerhetslagen trädde i kraft 1 januari 2011 har anmälningarna samlats på hög hos Socialstyrelsen. Enligt SvD väntar cirka 8 000 ärenden på avgörande, och de som väntat längst har väntat nästan två år på ett besked.
Susanne Gullack Flyrén, enhetschef på IVO, säger till tidningen att målet är att alla ska få ett beslut inom 12 månader:
”Hur lång tid ett ärende tar från anmälan till beslut varierar beroende på hur komplicerat det är. I värsta fall kan det ta upp till två år. Rent generellt kan man säga att den utredningsprocess som fastställts i patientsäkerhetslagen innebär att det nästan är omöjligt att göra en utredning på kortare tid än sju månader.”
Justitieombudsmannen, JO, kritiserade Socialstyrelsen för de långa handläggningstiderna för ett och ett halvt år sedan, skriver SvD:
”När IVO bildades ifrågasatte jag om det var genomtänkt att bryta ut myndigheten från Socialstyrelsen så snabbt. Vi befarade igen att handläggningstiderna skulle bli långa och JO har pekat på riskerna vid flera tillfällen”, säger JO Lilian Wiklund till tidningen.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.